• Gra novuss nauka i zabawa

Stowarzyszenie powstało w 2016 roku. Głównym celem stowarzyszenia jest popularyzacja łotewskiej gry Novuss w Polsce, jako dyscypliny sportowej oraz promocja kultury Łotwy i regionu bałtyckiego. Novuss jest grą zręcznościową, należącą do rodzaju gier bilardowych, nazywana potocznie bilardem marynarskim, ponieważ marynarze jako pierwsi zapoczątkowali tą grę na Łotwie i w Estonii. Niektórzy porównują grę do cymbergaja, tylko tu gramy kijem.

AKTUALNOŚCI

  • Bałtycki szlak
    Warsztaty artystyczne (5 spotkań), na których przez kulturę i tradycje będziemy poznawać kraje Bałtyckie (Łotwa, Litwa, Estonia), porównamy tradycje polskie i bałtyckie. Serdecznie zapraszamy do udziału 🙂 Kontakt: Svetlana Kunc info@novuss.pl, tel. 505 Więcej
  • Wiosenny Puchar Polski 2019
    Turniej był wydarzeniem podsumowującym pierwszy okres zmagań polskich zawodników. Wygrał zawodnik gry carrom Tomasz Jastrzębski z Rybnika, drugi był zawodnik z Kielc Jerzy Bondziński, trzeci wieliczanin Maciej Kunc. Trzeba nadmienić, że Tomasz jest Więcej
  • Turniej gry Novuss w Kolonii – Niemcy
    30 Marca reprezentanci Polski wzięli udział w turnieju Novuss w Kolonii – Niemcy Niezwykli ludzie, niezwykłe miejsce, wyrównany poziom graczy, świetna organizacja Turnieju 🙂 Nasza reprezentacja walczyła bardzo dzielnie i uplasowała się w połowie Więcej

Cel gry

Celem gry jest wbicie krążków swojego koloru do łuz, używając dużego krążka i kija. Kto zrobi to pierwszy, WYGRYWA

Rozpoczęcie oraz zakończenie

Krążki ustawiamy w pozycji wyjściowej przy bandzie – 8 krążków (po 4 krążki os środkowej linii stołu) danego gracza. Duży krążek ustawiamy na dowolnym miejscu w polu uderzenia. Gracz może wykonywać swój ruch w pozycji stojącej i tylko w polu do tego przeznaczonym. W momencie uderzenia, lewa ręka powinna leżeć ze złożonymi palcami na obramowaniu stołu, a kij musi ślizgać się wzdłuż wskazującego palca, opierając się o obramowanie stołu. Ręka i palce gracza nie mogą dotykać powierzchni stołu, tylko obramowania stołu. Uderzenie odbywa się wyłącznie cienkim końcem kija. Ruch zalicza się nawet wtedy, gdy kij tylko lekko dotknie dużego krążka.

Gra kończy się wtedy, jak tylko ktoś z graczy wbił wszystkie swoje krążki do łuzy.

Wbijanie krążków

Przed każdym zagraniem gracz ustawia duży krążek (matka) w polu uderzenia, tak aby linia podziału była widoczna w kółeczku. Jeżeli po uderzeniu do łuzy wpadnie jeden lub kilka krążków gracza, gracz kontynuuje grę. Utrata prawa do ruchu następuje, gdy:

  • razem ze swoim krążkiem do łuzy wpada krążek przeciwnika;
  • podczas uderzenia gracz nie wbija do łuzy żadnego swojego krążka;
  • w wyniku uderzenia własny krążek albo krążek przeciwnika wyleci poza bandę;
  • gracz popełni faul, za który jest wystawiany karny krążek
  • jeśli duży krążek po uderzeniu powraca do pol;a uderzenia

Faule (minusy)

Gracz traci prawo na uderzenie i otrzymuje karny krążek (minus), polegający na wyjęciu i postawieniu na planszę jednego z pośród wbitych krążków. Krążek stawiamy dokładnie na linę połowy, tak żeby przylegał do przeciwległej bandy, a jeżeli tam nie ma miejsca, to minus stawiamy na tę stronę, gdzie jest najmniej krążków w następujących przypadkach:

  • jeżeli matka zostanie wbita do łuzy albo wyleciza bandę stołu;
  • jeżeli matka nie uderzył ani jednego krążka gracza, jeśli na stole znajdują się jeszcze „jasne” krążki;
  • jeżeli po uderzeniumatka dotknie najpierwkrążka przeciwnika albo jednocześnie swojego i cudzego krążka, jeśli na stole znajdują się jeszcze „jasne” krążki;
  • jeżeli gracz uderzeniem bezpośrednim trafia w „ciemny” krążek, dotknięty w ten sposób krążek stawiamy na poprzednie miejsce;
  • jeżeli uderzeniem bezpośrednim krążek przeciwnika przeleci przez bandę stołu (krążek w tym wypadku stawiamy w centrum koła, a jeżeli to miejsce jest zajęte na kraj koła z tej strony, gdzie krążek przeleciał przez bandę.

Jeśli u gracza na stole znajdują się wszystkie8 krążków (nie ma wbitych krążków), karnego krążkanie wystawiamy, tylko zaliczamy, jako dług i wystawiamy jako dług i wystawiamy po ukończeniu wbijanie w przyszłości.

Krążki „jasne” i „ciemne”

  • gracz ma prawo uderzać bezpośrednio swoje krążki, tzw. „jasne” (krążki znajdujące się w centralnym kole albo w swoim polu uderzeniasą tzw. „ciemne”);
  • gracz ma prawo wbić rykoszetem wszystkie swoje krążki i „jasne” i „ciemne”;
  • krążki „ciemne” można wybić tylko:
  • – rykoszetemdużego krążka, jeżeli duży krążek dotknął najpierw przeciwległej bandy;
  • – dużym krążkiem, ktory przed tym dotknął krążek „jasny”;
  • – wsoim krążkiem, znajdującym siępoza tymi polami;

Gra w parach

Gra w parach polega na tym, że 2 pary grają przeciwko sobie. Osoby z pary ustawiają się naprzeciwko sobie i wybierają kolor krążków, którymi będą grali. Gracze wykonują ruch po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Podczas gry każdy gracz próbuje wbićnie tylko swoje krążki do łuzy, ale także osoby,z którą tworzy parę, współpracujac ze sobą. Wygrywa ta para, która pierwsza wbije wszystkie swoje krążki do łuz. Podczas gry w parach (4 osoby) obowiązują takie same zasady, jak podczas gry w 2 osoby.

Jesteśmy członkami organizacji FINSO

 

Adres

Wieliczka, Bodzanów 441

Telefon

+48 505 859 745

Stałe spotkania klubu Novuss

Dom Ludowy w Wieliczce-Krzyszkowice ul. Krzyszkowicka 5c 32-020 Wieliczka

CZWARTEK 18:00 – 20:00